Vlaamse Slotenmakers Unie

Aanwezig: Marc Vandevijver, Alain Bosny, Xavier Goegebeur, John Verniers, Jellis Marynen 

 

1. Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

Het vorig verslag werd goedgekeurd zonder bemerkingen.

 

2. Ledenopvolging

  • \VSU\leden\2020\leden-in-behandeling\overzicht-ledenopvolging.docx (zie bijlage)

 

3. Klachten

Klachten stromen binnen. In december alleen al 14 klachten met serieuze bedragen. Het gaat meestal om dezelfde malafide slotenmakers. Alle klachten worden steeds beantwoord om de consument te informeren en soms een hart onder de riem te steken.

Recent kwam er ook een klacht binnen van Dimaro – Dirk Nacasie. Het gaat blijkbaar over de mede-vennoot Olivier. We gaan een aangetekende brief verzenden en hem alsook aanmanen de Gedragscode te ondertekenen en zich als bijkomend lid in te schrijven.

Er kwam ook nog een andere klacht binnen over nog een slotenmaker aangesloten bij ons, maar ik heb nog geen antwoord gekregen over welke slotenmaker het precies gaat.

 

4. Boekhouding en stand van zaken

Actuele stand rekeningen 13/01/2021 :: € 25.027,66

Facturatie lidgelden; per 11/12 heeft iedereen zijn jaarlijkse factuur ontvangen. 70% heeft al betaald. De sponsors worden per 31/01 gefactureerd samen met de jaarlijkse factuur voor FCO.

Lonen & teruggave brandstof:Ieder Bestuurslid ontving het vrijwilligersloon + de teruggave van de brandstof 2019-2020.

Dropbox: de Dropbox werd aangemaakt, maar dit is niet gratis. We zitten momenteel in een proefperiode en die loopt nog 20 dagen. Op jaarbasis zou dat € 720 kosten. € 10 per gebruiker per maand. Ik kan mezelf daar niet echt in vinden, maar wat vinden jullie? We gaan overschakelen op OneDrive.

Openstaande schuld Marc Blondé: Marc Blondé betaald zijn schuld verder af. Er is nog een openstaande schuld van € 5.800.

 

5. ONLINE MARKETING VSU.BE

5.1 Algemeen

De site doet het zeer goed. dit heeft natuurlijk te maken met de recente media aandacht begin december 2020. Dit zijn de resultaten van 01-12-2020 t/m 31-12-2020.  Op de AV geef ik dan een jaarlijks overzicht, evt. in vergelijking met 2019.

Er kwamen 7.257 bezoekers, een stijging van +50% i.v.m. vorige periode. Er werden alles samen 13.698 sessies geregistreerd waarvan 22.097 paginaweergaven en een gem. sessie duur van 56 seconden.

Er werden maar liefst 2.687 doelen behaald wat een doelconversieratio van 19,62% oplevert, een stijging van +14%.438 totale gebeurtenissenop de homepagina, ledendetail, ledenlijst en sponsors.

3.449 totale gebeurtenissenop de homepagina, ledendetail, ledenlijst en sponsors. Een gedetailleerder rapport voor de Gebeurtenissen is extern (Google Data Studio). Het rapport van de kaart met alle kliks van de leden worden binnenkort terug verstuurd naar de leden.

 

5.2 Google Ads campagne 

Periode: 01-12-2020 t/m 31-12-2020

Er kwamen 1.367 bezoekers via Google Ads naar de site. We werden 46.815x vertoond. De gemiddelde CTR bedraagt 2,92% wat lager is dan voorheen. De gemiddelde CPC is € 0,18 wat dan weer zeer goed is, dit is een daling van gem. € 0,22.

Uitbesteed advertentiebudget voor deze periode bedraagt 240,69.

Er werden 220 van de 2.687 conversies gemeten wat neerkomt op een doelconversieratio van 16,14% via Google Ads.

Alle gebeurtenissen en kliks worden secuur gemeten via Google Tag Manager & Google Analytics.

De rapportages kan je hier vinden: https://datastudio.google.com/reporting/1wgPZgNwnKT1mJFoZ9af2VDjlHmtnRyzp/page/OvZj?s=ri6R-61bhK0

**** Klikfraude op advertenties en malafide slotenmakers

Ik merkte het al een tijdje op, maar nu weten we het zeker. VSU, en waarschijnlijk iedere lokale slotenmaker die aan Google Ads doet en adverteert op ‘slotenmaker + regio’ is er slachtoffer van. De klikfraude is al een tijdje bezig (zie screenshots hieronder) en heeft in augustus proportionele verhoudingen aangenomen. Dit gebeurd door een partij, waarschijnlijk door malafide slotenmakers, die via software en bots klikken simuleren om onze campagnes op kosten te jagen en negatief te willen beïnvloeden. Nu, Google Ads spoort die ‘ongeldige klikken’ op en dit wordt gelukkig niet mee gerekend als geldige klik en heeft ook geen invloed op het budget of de cpc. 

We zien voor 2020:

9.918 geldige klikken op 300.000 vertoningen. Daarbij werden 48.170 ongeldige klikkengeregistreerd en dit vooral op zoekwoorden zoals slotenmaker + regio/gemeente.

Daarnaast zien we dat we eigenlijk minder dan 10% zijn vertoond. Dit komt doordat malafide slotenmakers die torenhoge budgetten spenderen aan Google en ons zo naar beneden drukken. Ik merk die tendens al geruime tijd op en niet alleen bij de VSU. Daar kunnen we, zelfs na verhoging van het budget, weinig tegen beginnen. Hoe meer budget je spendeert, hoe liever Google jou ziet.

In Google Analytics zien we ook dat de cijfers van de Ads niet kloppen, toch niet bij het Aquisitie Overzicht. Dit komt doordat een groot deel van die ongeldige kliks geregistreerd worden als klik, ondanks ze maar 1 pagina openen, Analytics registreert dat als een klik.

Wat kunnen we daar tegen doen?

Dit kunnen we verhelpen door de IP adressen van die bots zoveel mogelijk handmatig uit te sluiten. Ik heb de server logs opgevraagd en hoop op die manier de cijfers terug een beetje te kunnen normaliseren in Analytics.

Tegen dit fenomeen zelf kan je anders weinig beginnen. De campagne pauzeren en later terug opstarten heeft geen enkele zin, het zal direct terug beginnen.

 

5.3 SEO Campagne

Periode: december 2020

Organisch doet het ook goed en blijft ook zo. Alle belangrijke, relevantie en meest gezochte zoekwoorden staan we top 1. De meeste conversies komen nog steeds via SEO met een doelconversieratio van maar liefst 31,94%.

 

5.4 Facebook campagne 

Zie screenshot.

Posts:

  • 09-11-2020 – Gedeeld van Slotenmaker Lock-it n.a.v. de opnames met Factcheckers.
  • 30-11-2020 – Gedeeld van Factcheckers met aankondiging aflevering Factcheckers
  • 02-12-2020 – Gedeeld van Radio 2 – artikel Slotenmaker nodig? Zoek er altijd één via de officiële website van de slotenmakersunie.
  • 07-12-2020 – Gedeeld van Radio 2 – artikel Wat doet Google om advertenties van malafide bedrijven te weren? “We weigeren…”
  • 09-12-2020 – Gedeeld van Economie FGOV -  artikel Aantal namaakwebsites daalt: proactieve aanpak werkt.
  • 16-12-2020 – Gedeeld van 1dagniet
  • 16-12-2020 – Een trieste top 10 klachten over malafide slotenmakers voor 2020 in Vlaanderen.
  • 24-12-2020 – Gedeeld van Eva De Bleeker – post over de samenkomst.

 

5.5 Recente nieuwsbrieven

  • 2/11 :: Covid-19 – MB 01/11/2020
  • 9/11 :: Covid-19 – MB 01/11/2020 – update 2
  • 9/11 :: Covid-19 – update 2 (rechtzetting)
  • 18/11 :: Nieuwe leden
  • 27/11 :: Lidkaarten
  • 01/12 :: Winkels terug open na tweede lockdown
  • 08/12 :: Prijzen Gerechtelijke Openingen

We hebben steeds een OPEN-ratio tussen 55 en 80% en een KLIK-ratio tussen 10 en 65%. De nieuwsbrief voor dec. / januari moet nog worden verstuurd.

 

5. Charter VSU Leveranciers / Sponsors

Alain & Jellis zijn op bezoek geweest bij Hoberg om o.m. een charter voor te stellen zodanig leveranciers niet meer rechtstreeks hun projecten zelf uit te voeren, maar dit uit te besteden aan slotenmakers, eventueel per regio. Eventueel ook beperken tot particulieren en kleine bedrijven. Niet iedereen zal daar mee akkoord gaan. De charter zal rondgestuurd worden met een begeleidende brief.

Ook op de website van de leveranciers zou er een wisselwerking komen en de VSU zou op haar website de te verdelen merken publiceren.

 

6. Algemene Vergadering

De Algemene Vergadering gaat door op 7 maart 2021 om 10:00. Enkel het Bestuur komt samen en de leden kunnen online deelnemen. Marc Vandevijver zal aftreden als voorzitter en zal de functie van Secretaris bekleden. Alain treedt af als Secretaris en wordt de nieuwe voorzitter van de VSU. Er zal hiervoor uiteraard een nieuwsbrief worden verstuurd naar de LEDEN.

 

7. Groepsaankoop VSU

De kogel is door de kerk. We gaan beginnen met een gewone cilinder met een eigen profiel, met het logo van de VSU met/zonder certificaat. De cilinder zou € 5 kosten, de leverancier (Hoberg) zou € 6/cilnder vragen en het verschil van € 1 dan geven als sponsoring voor de VSU. bijvoorbeeld een aankoop van 5000 cilinders x € 1 = € 5000 sponsoring.

We zouden hetzelfde doen voor bijvoorbeeld Dormakaba deurpompen. 

Alain gaat hiervoor een tekst opmaken voor de leden die we gaan verspreiden via de nieuwsbrief voor de leden.

 

8. Indeling Leden

We gaan de leveranciers / sponsors opdelen in 2 groepen: Hoofdsponsors en Groothandels.

De bewoording Gewoon Lid / Erkend Lid zou aangepast worden naar Silver Member & Gold Member met al zijn voordelen. Gold Members zouden eventueel beroep kunnen doen op een callcenter. Dit moet nog verder uitgewerkt worden & goedgekeurd worden op de aankomende AV.

 

9. Logo Erkend Slotenmaker

Jellis heeft het logo aangepast met het huisje van het VSU logo. 

 

10. Allerlei

  • Het laatste artikel van de top 10 trieste klachten werd overgenomen als artikel in Top Security
  • Het nieuwe lid, het Slotenplan, komt volgende week op Qmusic in ‘de vakmens’ of zoiets. Hij zou me nog laten weten wanneer precies. Als hij de Vlaamse Slotenmakers Unie vernoemt, dan gaan we het bloggen.

 

11. Volgende vergadering

De volgende bestuursvergadering is op donderdag 4 februari 2021 te Mechelen om 19:00.

Bestuursvergadering VSU, 14 januari 2021, Mechelen.

Verslaggever: Xavier Goegebeur

Copyright 2024 Vlaamse Slotenmakers Unie. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring | Cookies | Disclaimer | Sitemap