Brief van de voorzitter

Komt de erkenning er?

Het is misschien té evident. Té evident dat een slotenmaker een betrouwbaar iemand moet zijn die zijn vak kent. Té evident dat hij correct werkt wanneer hij een deur komt openen, wanneer hij sleutels of vertrouwelijke gegevens van de klant beheert, of wanneer hij de privacy van de klant in handen heeft. Dat hij de klant geeft waarop deze recht heeft.

Met een verplichte erkenning van de slotenmaker kan de overheid dit alles in één pennentrek realiseren, zoals dit geldt bij de beveiligingscollega’s die alarmsystemen of camerabewaking plaatsen.

Nadat lange tijd alles in orde leek, is ons initiatief om zo’n erkenning in te voeren, toch spaak gelopen. Hoewel minister Jambon en meerdere regeringspartijen voorstander blijven, is er uiteindelijk toch een obstakel opgedoken dat we nog niet hebben kunnen overwinnen.

En dus ligt het ontwerp op dit ogenblik voor advies bij de Raad van State, zonder de artikels waarmee ons vakgebied in de komende Wet Private Veiligheid zou opgenomen worden.

Dat betekent niet dat alles verloren is.

Eens de regering het advies van de Raad van State ontvangt, zal ze wel enkele punten opnieuw moeten bespreken. En misschien had men in de donkere wintermaanden de gelegenheid om de wantoestanden in ons vakgebied eens te overdenken, en de gevolgen van een regeringsbeslissing om de zaken op hun beloop te laten.

Als onze oproep in de zomer immers een ding leert over de ervaringen van consumenten met de uitbuitingspraktijken die sommige bedrijven op de sector toepassen, dan is het dat die misschien nog ernstiger zijn dan gedacht.

Wat denkt u van de volgende ervaringen:

  • Schaamteloze overfacturatie voor minimale prestaties (165€ voor het even afstellen van een rotor van een cilinder)
  • Excessieve winstmarges op materiaal (2,5 keer de normale prijs)
  • Opstapelen van verhogingen bij een deuropening (starttarief plus avondtarief plus weekendtarief, samen meer dan 300€ voor de eerste 60 minuten werk)
  • Valsheid in geschrifte (facturen met naam en logo van andere bedrijven)
  • Aangerekende btw wordt niet doorgestort of moet de gewone particulier zelf betalen (!).
  • Prachtig schrijnwerk wordt verwoest bij een deuropening
  • Intimidatie waarmee de klant aan zijn voordeur legaal wordt uitgekleed
  • Een “slotenmaker” die onder de naam van een echt bedrijf opduikt wanneer een van de klanten daarvan het telefoonnummer opzocht van zijn slotenmaker
  • De klant die van zijn slotenmaker niet het sleutelcertificaat krijgt waarop hij recht heeft
  • En, last but not least, een “slotenmaker” waarvan de klant stellig het gevoel heeft dat hij een handje toesteekt bij de regelmatige inbraken in zijn gebouw.

Zo gaat onze “Hall of Shame” wel erg snel gevuld raken.

Want ook al gaat het ons nooit erom individuele bedrijven aan de schandpaal te nagelen, het is wel duidelijk dat enkel regelgeving die gepast gecontroleerd en gesanctioneerd wordt, hieraan iets kan veranderen.

Dus nee, uw vereniging gaat het bijltje niet erbij neerleggen.

 

Eens het ontwerp de regeringstafel opnieuw verlaat, is de Kamer aan de beurt. En dan hebben we nog een laatste kans om dit recht te trekken.

Die kans zullen we niet voorbij laten gaan, want dat zijn we u, en onze klanten, verschuldigd.

Op onze Algemene Ledenvergadering van 15 februari hopen we alvast wat nieuws te kunnen vertellen. Intussen mag u ons natuurlijk altijd uw nieuwe ervaringen voor de “Hall of Shame” toesturen.

 

Marc Vandevijver

 

Reageer op dit bericht
wordt niet zichtbaar gemaakt
 

 

Om zeker te zijn dat u geen robot bent.